Årslistan 2014

Höll du några av dina nyårslöften 2014?

Minns tyvärr inte något av mina nyårslöften från nyårsnatten, men jag antar att det på någotvis handlade om träning eftersom jag i slutet på januari köpte mitt allra första gymkort. Om jag gymmat? Ja. Lika mycket som jag ville? Tveksamt.

 

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?

Jag tog körkort!!! Åkte på min första riktiga festival och reste utomlands utan mina föräldrar. 

 

Vilka länder besökte du?

Danmark, Frankrike, Indien (och Storbritannien och Belgien om man räknar tiden jag spenderade på deras  flygplatser).

Vad spenderade du mest pengar på?

Festivaler, inredning och en ny kamera.

 

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?

Torsdagen den 6 februari, min 18 års dag då jag spenderade förmiddagen på trafikskolan och möttes utav en ögonbindel, födelsedagssång, vänner och kakor när jag kom tillbaka till skolan. Den 25 februari då jag äntligen klarade uppkörningen, fick köra alldeles själv till skolan och tog med mina bästa på pizza-lunch.

Den 27 juni, första konsertdagen på Bråvalla festivalen, såg så många bra artister och träffade en fin kille under Lanas konsert och träffade honom ännu en gång i publikhavet på M.I.A’s konsert, när jag aldrig trodde jag skulle få se honom igen. Den 26 oktober, dagen jag åkte iväg på mitt livs resa till andra sidan jorden och äntligen fick förverkliga min dröm om att besöka Indien.

 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Ledsnare. Det har hänt så mycket dåligt och tråkigt detta året, både privat men också för personer i min omgivning. Början av året var jobbigt eftersom jag kämpade med körkortet, kärleksproblem och skolarbete på samma gång. Våren och sommaren blev ljusare och jag kände mig lyckligare igen. Men sen kom hösten och allt det jobbiga som man helst vill slippa tänka på. Hösten livades såklart upp av den fantastiska resan till Indien men när jag kom tillbaka till Sverige blev det jobbigt igen. Så nu är jag så redo för detta året och allt spännande som ska hända och alla nya utmaningar jag ska ta mig an.

 
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Ja. Det finns som ni kanske förstår en massa saker som skulle gjort detta året ännu bättre. En sak är tillexempel om personer som lämnade oss alldeles för tidigt fortfarande skulle få vara i livet. Om min syster slapp sin fruktansvärda huvudvärk, om min mamma slapp vara sjuk större delar av året, om skolans organisation fungerade bättre, iom jag slapp min panikångest och om SD försvann från vår planet. Ja ni fattar. Det finns en hel del saker som skulle gjort detta året bättre.

 

Vad önskar du att du gjort mer?

Badat mer i havet, läst böcker, lyssnat mer på musik, pluggat mer och sagt till personer i min omgivning hur mycket jag tycker om dem och bryr mig om dem.

 
Den bästa tv-serien?

Sveriges Yngsta Mästerkock, Sommar med Ernst och Halv åtta hos mig. Någon annan längre serie finns det inte tid för i mitt liv för tillfället.

 

Bästa boken du läste i år?

Ska jag vara helt ärlig, vilket jag ska, så har jag inte läst färdigt en endaste bra detta året.

 

Bästa filmen du såg i år?

Står helt stilla på denna fråga.

Den maträtt du åt oftast 2014?

Tacos men också mörkt bröd med skinka, skagenröra och tomat.

 

Något du önskade och fick?

Hångla i mängder på festival och ta körkort. Materiella ting som jag önskade och fick var exempelvis vinyler och en ljusslinga.

 

Vilka låtar kommer att påminna dig om 2014?

Latch med Disclosure och Sam Smith, Stay Alive med José González, National Anthem med Landa del Rey, Babbelover med Daniel Adams-Ray, Hela huset med Veronica Maggio och Håkan Hellström och Jubel med Klingande. Gaah finns så många låtar som symboliserar 2014.

 

Upptäckte du någon ny artist?

Lana och Kanye. Behöver inte säga mer.

Vad gjorde du på din födelsedag 2014?

Torsdagen den 6 februari 2014, min 18 års dag. Denna dag spenderade jag förmiddagen på trafikskolan och genomförde riskettan, lyssnade på en föredetta drogmissbrukare, gick sedan till skolan och möttes utav en ögonbindel, födelsedagssång, vänner och kakor. På kvällen umgicks jag tillsammans med familjen och åt cheesecake om jag minns helt rätt.

 

Blev du kär i år?

Inte kär, men pirrig i kroppen.

 

Vilken politisk fråga gjorde dig mest upprörd?

Det finns många politiska frågor som gjort mig arg och uppröd detta året, men framförallt är det såklart SD’s framfart i vårt land. Jag är ledsen och rädd för vad som kan hända i vårt land inom en snar framtid.

 

Högsta önskan just nu?

Att världen blir en bättre plats för alla som har det dåligt. Att folk blir medvetna om att vi alla är lika och olika på samma gång och därför har rätt till samma rättigheter. Men också att folk i min närhet får vara friska och må bra.

 

Hur kommer nästa år att skilja sig från det här?

2015 kommer skilja sig från 2014 på många sätt. Jag kommer att fylla 19 år, denna obetydliga ålder då själva siffran 19 inte ger mig några nya rättigheter. Jag kommer att ta studenten!!! Jag kommer att ta till vara på sommaren tillsammans med mina vänner och sen kommer jag säkert ha massvis av ångest inför hösten och vad jag ska hitta på då. Jag är för första gången fri att göra precis vad jag vill med liv och jag ska ta tillvara på detta tillfälle och göra något riktigt bra utav hösten och vintern 2015.

 

Vad fick dig att må bra 2014?

Sol, ledighet, skidor, vänner, kyssar, musik och festival.

 

Vad är du mest stolt över?

Det jag personligen är mest stolt över att jag klarade Indien resan så himla bra och så himla långt över mina förväntningar.

Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Bråvalla festivalen och Indien är det bästa som hänt detta året. Så svårt att beskriva hur fantastiskt dessa två resor var.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0