Söndagen den 14 september 2014

Dagen som jag väntat på i 4 år är här. Jag ska idag för första gången i mitt liv använda min demokratiska rätt och bege mig till min vallokal och rösta i valet till riksdag, landsting och kommun. Jag ser det som en möjlighet att höja min röst för alla dem som inte kan eller får höja sin röst. Jag ska idag åka till min vallokal och rösta i kanske det hittills viktigaste valet i svensk historia. Det är idag det kan ske en förändring inom svensk politik, antingen åt höger eller vänster, positivt eller negativt kan diskuteras men förhoppningsvis sker det en förändring som leder oss framåt mot en bättre framtid.

 

För mig har det varit ett ganska lätt beslut om vilket parti som ska få min röst idag, söndagen den 14 september. Jag kommer att rösta på Miljöpartiet för att jag vill se Sverige utvecklas och bli bättre på många olika sätt, jag vill framförallt att vi i Sverige ska vara en del av arbetet mot en bättre värld och en bättre framtid. Jag vill precis som miljöpartiet skapa ett hållbart samhälle. Jag vill att Sverige börjar ta klimatförändringarna på allvar, jag vill att alla barn ska få en ärlig chans i skolan, jag vill ha lika lön för lika arbete och jag vill att sex utan samtycke ska bli olagligt.

 

Vid vissa val som man gör i livet måste man tänka själviskt och göra det som känns bäst för en själv men när det kommer till den här typen av val som många människor berörs av, tycker jag inte man kan vara lika självisk. Jag tycker man måste fundera ett steg längre, se till vad som blir bäst för samhället och människorna i det, men man måste också fundera över hur ens val påverkar ens framtid och kanske sina barns framtid. Vad blir bäst för flest personer och vad håller i längden?

 

Alla har rätt att tycka vad de vill och det är allas rätt att själva välja vad man vill rösta på. Men jag vill ändå uppmana alla där ute i vårt avlånga land att rösta nej till rasism. Rösta nej till rasism. Vi är alla olika men lika, vi är människor och vi är alla värda precis lika mycket. Därför ska vi rösta nej till rasism och höja vår röst mot den skrämmande främlingsfientligheten som sprider sig i vårt land.

 

Idag är det söndagen den 14 september 2014 och idag är det dags för alla oss som kan att höja vår röst. Att rösta är inte bara en rättighet utan också en skyldighet och ett ansvar. Så vad du än gör idag, gå och rösta! Och rösta med hjärtat men framförallt rösta mot Sverigedemokraterna.

 

Kommentarer
Postat av: ...

Och att Sverige idag är ett av dem bästa länderna när det gäller miljösynpunkter, idag har vi En av dem bästa ekonomerna i världen i vår regering, och statsskulden har minskats, jobben har ökat, sysselsättningen Procentuellt har ökat. Detta är inte viktiga frågor för dig?

Svar: Sverige har kommit en liten bit på vägen när det gäller miljön men vi misslyckas fortfarande med 14 av 16 miljömål, och det ser jag inte som något positivt. Vi måste börja tänka långsiktigt och globalt för att skapa ett hållbart samhälle som våra barn och deras barnbarn kan växa upp i. Jag är inte särskilt insatt kring regeringens ekonomi eller vår statsskuld, så det kan jag inte svara på. Huruvida jobben har ökat eller inte är också en svår fråga som de olika blocken ständigt tjafsar om, men utan en framtid spelar det inte så stor roll hur många jobb som finns, eller hur? Om vi ändrar vår klimatförsörjning till 100% förnybar energi kommer detta leda till mycket fler jobb, vilket gynnar både människor och miljö. Det är absolut viktiga frågor för mig, jag är dock inte insatt hur många tusen nya jobb eller fler arbetslösa vi blivit de senaste 8 åren men jag anser att den viktigaste frågan är klimat-och miljöfrågan som är det som påverkar vår framtid mest och som jag tidigare skrev utan någon framtid spelar inte antal jobb eller summan av all vinst i välfärden någon större roll. Därför tycker jag man bör prioritera denna fråga främst.
Isabelle Sandberg

2014-09-14 @ 16:25:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0