Indien - mot Mumbai

Nu har det blivit dags för kanske det svåraste med min resa till Indien. Jag ska nämligen försöka sätta ord på allt det oförklarliga som jag fått se, känna, höra, smaka och lukta. Det kommer inte bli lätt men med närmare 200 väl utvalda bilder ska jag försöka återberätta min resa så gott det går, för er skull men framförallt för min egen. Så nu ger vi det ett försök och börjar med de två första dagarna som innebar att vi skulle ta oss från den ena sidan jorden till den andra sidan jorden på lite mindre än 24 timmar.Den 26 oktober 2014, kl.10.30 stod vi här, på Hässleholms station, spända, glada, nervösa och redo för vårt livs resa. Vi kramade och pussade våra familjer hejdå och klev på tåget mot Köpenhamns flygplats med tung packning och med massa tankar snurrandes i huvudet.När vi ätit vår medtagna lunch och checkat in våra väskor satte vi oss ner på golvet för att spela kort och fördriva lite tid.Vid 15.10 lyfte planet mot London och jag hade bra utsikt över både Danmark och London.Här sitter vi. Alva, Sanna, Felicia, Moa och jag och resterande fem tjejer (Ellen, Monica, Alice, Thyra och Michaela) mittemot. När vi landat i London och gått igenom alla säkerhetskontroller hade vi ca 5 timmars väntan att fördriva så vi övade därför på de svenska sånger vi valt ut att framföra vid våra besök i Indien. Det var allt från Nationalsången och Mamma Mia till Tänd ett ljus och Veronica Maggio. Det var lite kul när folk gick förbi och smålog mot oss och man förstod att de kände igen Mamma Mia när vi sjöng den. 

 

När vi en stund innan 21.05 gick ut i passagen som skulle leda oss till vårt flyg började det pirra ordentligt i magen och en liten tår rann nerför min kind. Men vi gick på flyget och fick bra platser i mittengången. Flygbolaget var Jet Airways och det var relativt fräscht och alla hade varsin liten tv-skärm på stolen framför. Vi tittade på lite film, somnade korta stunder och åt lite av flygplansmaten. Efter lite mer än 9 timmars flygresa landade vi runt klockan 11.30 lokaltid på indisk mark och värmen slog emot oss. Vi fyllde i en del formulär, gick igenom många säkerhetskontroller och allas väskor kom fram ordentligt. Därefter blev vi upphämtade av Narindar och Lalit som är vänner till vår lärare Kalle. De gav oss varsin blomkrans, vatten och visade oss vägen till bussen som stod och väntade på oss. Blev redan vid detta tillfälle överväldigad av deras vänlighet.Bussresan till vårt hotell tog ca 1 och en halv timme och jag såg på kontrasterna mellan slum och höghus med hopplöshet och sorg. När vi sedan stannade och gick ut med våra tunga väskor och ställde oss framför denna byggnaden tittade jag och Felicia på varandra och utbytte blickar som sa att det här kunde ju inte vara vårt hotell iallafall.  Men där hade vi fel. Det var på detta hotell som vi skulle spendera våra nätter i Mumbai på. Och det visade sig faktiskt vara mycket bra på insidan, så vi kunde pusta ut.Eftersom vi endast hade ätit ytterst lite mat på flyget och timmarna sprungit iväg sedan dess så var det första vi gjorde att gå ut och äta. Kalle och Kaj (våra lärare) tog med sig oss till deras bästa frukostställe. Där beställde de in samma mat till alla och det var bara att hugga in. Här har vi Ellen och Alice.Maten bestod av olika röror som var olika starka, till det fick vi ris, chapati och ett lite hårdare bröd. Allt smakade väldigt bra men var väldigt starkt. Jag åt utav riset och doppade det tillsammans med brödet i någon av rörorna. Verkligen en smakupplevelse men inget jag skulle kunnat tänka mig att äta varje dag.Vi lokaliserad oss längs huvudgatan samt tvärgatorna till vårt hotell och gick sedan en stund vid alla de marknadsstånd som fanns längs huvudgatan. Många blickar och många ord. De första dagarna var vi tvungna att gå hela gruppen samlad pågrund av att lokalbefolkningen lätt såg att man var ny och därför kunde vara lite extra framfusiga. Vi fick också uppleva de första tiggarna, som mestadels var små små barn. Detta var väldigt jobbigt att se men också väldigt svårt att veta hur man skulle hantera dem.Sedan gick vi hem till vårt hotell och vårt hotellrum. Här bodde jag, Felicia, Moa och Michaela. Och när denna bild är tagen har vi besök av Alva och Thyra och pratar om allt som hänt de första två dagarna.Såhär fint fixade jag och Felicia det inför vår första natt i Mumbai och var redo ifall vi skulle råka ut för några mygg. Men det gjorde vi som tur var inte men vi svettades en aning i den 30 gradiga natten trots en kylande ac på andra sidan rummet. Sängarna var inte dem skönaste att sova i, men första natten gick ändå mycket bättre än vad jag hade trott och vi var glada över att äntligen vara framme i Indien.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0