Nu åker vi

Söndagen den 26 oktober 2014 är här.

10.44 sätter jag mig på tåget som tar mig till Köpenhamns flygplats och 15.10 går flyget som tar oss till London. Där väntar vi i några timmar och sen går flyget 21.05 till Mumbai.

Jag är skiträdd men också jäkligt taggad.

Vi ses efter den 11 november för nu åker jag till Indien.

// Isabelle

Tre dagar kvar

Äntligen är alla prov och läxor gjorda och som om inte det var bra nog så blev jag även ledig imorgon. Vilket innebär att jag får chans att sova ut ordentligt och har tid att fixa med mina frågor inför Indien och även packa ner det sista i väskan. Väldigt skönt och välbehövligt. En dag i veckan såg jag ut lite såhär och lyckades knäppa några bilder mellan regnskurarna. Ikväll ska jag inte göra något speciellt utan bara njuta av att vara ledig och äta något gott framför teven.

Helt sjukt vilken utväxt jag fått.. Nåja, brynen är plockade och färgade och fransarna likaså. Så skönt att att bara kunna gå upp på morgonen och svepa lite puder över ansiktet.

Medans jag packar lyssnar jag på denna låten hela hela tiden.

Snart flyger vi

Dagarna springer iväg och samtidigt som jag kämpar med allt från filosofi prov till analyser av retoriska tal och frågeställningar kring gymnasiearbetet så kämpar jag också med alla förberedelser inför Indien. Nya resekameran har anlänt, de insamlade pengarna är växlade till dollar och väskan är fylld till hälften. Men kläder ska också tvättas, färdkost ska köpas och väskan ska packas klart. Det är mycket som ska fixas innan söndag och tiden är knapp. Nervositeten finns där hela tiden och huvudet värker utav alla tankar som snurrar där inne, men samtidigt börjar jag känna mig lugnare och mer förbered inför resan (hur nu detta går ihop..).
Fem dagar kvar sen flyger vi.

Om det stora äventyret

Dagarna bara flyger förbi och nu är det endast 18 dagar kvar. 18 dagar kvar tills jag ger mig iväg på det stora ävetyret som jag så länge längtat efter. 18 dagar kvar tills jag sitter på flyget som tar mig till andra sidan jorden. 18 dagar kvar tills jag är påväg till Indien.

I nästan tre års tid har jag väntat och kämpat för att få åka iväg på denna i resa. Och jag är så glad att jag att det blev just Indien som jag ska få åka till. Ända sedan jag såg filmen Slumdog Millionaire för några år sedan så har mitt intresse för Indien vuxit och också viljan att hjälpa kvinnor och barn som har det sämre ställt runt om i världen. Och nu går min dröm äntligen i uppfyllelse. Jag ska få åka till Indien och som om det inte var tillräckligt så ska jag också få hjälpa kvinnor och barn.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var nervös. Den enda tanken som snurrar i min skalle om dagarna är: HUR SKA JAG KLARA DET? Jag ska åka till ett helt nytt och främmande land. Bara det i sig är ju skrämmande. Ett helt nytt land med massvis av nya intryck, nya människor, ny mat, inga riktiga toaletter, inga riktiga sängar och ingen riktig dusch på nästan två och en halv vecka. Allt detta på andra sidan jorden, så långt ifrån min trygghetszon som det bara går, mitt ute på den indiska landsbygden och i mångmiljoner staden Mumbai. Hur ska jag klara detta?

Men jag har bestämt mig. Jag ska klara det. För en sån här chans får man inte varje dag och allt är alldedes för bra för att bara strunta i det. Och dessutom så åker jag ju inte själv. Totalt är vi 11 stycken från klassen som ska åka iväg på detta äventyr och med oss åker även två lärare, en rektor och där nere kommer vi träffa en guide som följer med oss på hela resan. Allt detta gör ju att det känns lite lättare att åka.

Nere i Indien ska vi hjälpa olika skolor och kvinnokooperativ med sånt som de kan tänkas behöva och vi har alla samlat ihop pengar för att kunna köpa saker till dem där nere. Vi kommer under vår resa hjälpa till kortsiktigt med mycket saker men vi ska också se vad som kan göras där på långsikt och ta med oss den informationen hem till kommande treor som ska åka dit om ett år. Och på så sätt kommer dessa byarna att utvecklas i framtiden och det känns himla fint att få vara en del av det.

Jag kommer även under min tid i Indien att göra intervjuer med gifta och ogifta kvinnor både på landsbygden och i städerna för att ta reda på hur den indiska äktenskapstraditionen ser ut och hur dessa kvinnor ser på dess funktion i samhället. Detta kommer jag sedan att bygga mitt gymnasiearbete på och det ska bli otroligt spännande att höra hur dem ser på saker och ting.

Visumet finns i mitt pass, ryggsäcken är framtagen, ett reseapotek för nästan en tusenlapp är inhandlat och snart är det dags att börja packa. Allt börjar sakta men säkert falla på plats inför resan. Och den 26 oktober, om 18 dagar, lyfter flyget från Köpenhamns flygplats och tar oss till London för att mellananda och därifrån flyger vi sedan till Mumbai.

Jag kommer hem den 11 november och när jag njutit av min egen säng, mammas mat och en varm dusch i några dagar så ska ni få ta del av mitt äventyr.

Den fjärde oktober och kanelbullensdag

Äter kanelbulle och firar kanelbullensdag // Mamma plockade svamp och jag åt tacksamt smörstektakantareller med vitlök // Räddade en dålig hårdag med massvis av flätor.

Åt god soppa med bästavännen i Malmö // Längtade tillbaka till sommar och festival // Tog promenad i skogen.

Igår avslutade jag skolveckan vid 10.45 och begav mig sedan ner mot stan tillsammans med Moa för att inhandla allt nödvändigt på Apoteket innan jag reser till Indien (mer om det snart!) sen mötte vi upp Alva och åt pasta från pastavagnen innan jag och Moa åkte till Tyringe för att simma några längder och bubbla tills vi blev svimfärdiga. På kvällen åt vi enchiladas och somnade framför idol.

Idag försöker jag röja undan lite plugg men det går sådär, ögonen fastnar på fint inom inredning och det kliar i fingrar efter att få vara kreativ. Om jag hinner jag ska ge mig ut på en promenad och plocka lite fint i skogen. Kottar, ekollon, kastanjer, grenar och löv och blad av alla de slag. Har så mycket idéer som jag vill se komma till liv, men har tyvärr alldedes för lite tid till sånt. Ikväll kommer mina nästkusiner och då ska vi äta gott och mysa framför en film eller två.

Vill ni följa mig på instagram så hittar ni mig på @isabellesandberg. Ha en mysig helg och ta hand om varandra! kram

I still miss you

Moa, två av killarna från Den Svenska Björnstammen och jag. Så himla bäst <3333

"Kan inte beskrivas, bara upplevas"

Det är första oktober och regnet öser ner utanför mitt fönster i klassrummet. Löven på träden har börjat bli gula och halsduken hänger där den ska på morgonen när jag kör till skolan. Det är en lång dag i skolan och det kommer kanske nästan hinna bli lite halvmörkt innan jag kommer hem för dagen. Det är dagar som denna då jag längtar tillbaka extra mycket till konserter, pizza till lunch, pizza till kvällsmat och pizza till nattamat, sol, skratt, kyssar och att vakna till regn utanför tältet och kunna sova några timmar till. Jag saknar att befinna mig på festival så mycket att det gör ont i alldedes för många celler i kroppen, men då känns det fint att ha dessa bilderna att titta tillbaka på och veta att om mångamångamånga dagar får vi uppleva det igen.

Såhär såg det ut, för er som inte var där.
Och här en lista samlad med all fantastisk musik som jag fick uppleva under festivalsommaren 2014.